ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Ο.Β.Σ.Θ. ΓΙΑ ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

ΑΡΙΘ. ΠΡΩΤ.: 378/2015
Θεσσαλονίκη,12/6/2015

 

Προτάσεις της Ομοσπονδίας Βιοτεχνικών Σωματείων Θεσσαλονίκης για τον Αναπτυξιακό Ρόλο του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί ίσως το σημαντικότερο αναπτυξιακό εργαλείο της πόλης, το οποίο δεν αξιοποιήθηκε ποτέ από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία με σκοπό την ευρύτερη περιφερειακή ανάπτυξη και ενίσχυση της απασχόλησης και της επιχειρηματικότητας, παρά μόνο σε επίπεδο εξαγγελιών.
Να αναφέρουμε μόνο τις ανεκπλήρωτες μέχρι τώρα εξαγγελίες από την δεκαετία του 70, εποχή που δεν ήμασταν καν μέλη της τότε Ε.Ο.Κ., για την αναβάθμιση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε ΕΥΡΩΛΙΜΕΝΑ και την κατασκευή του 6ου Προβλήτα.
Έχουν περάσει ήδη 35 χρόνια από τότε που έγινε η Ελλάδα πλήρες μέλος της Ε.Ο.Κ., τώρα Ε.Ε., και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν αναβαθμίστηκε σε ΕΥΡΩΛΙΜΕΝΑ, αλλά δυστυχώς συνεχίζει να μην διαδραματίζει τον ιστορικό και γεωπολιτικό ρόλο που του αναλογεί, ως ένα Λιμάνι – Πύλη στην βαλκανική ενδοχώρα, και ως ένα Λιμάνι – Αναπτυξιακό Μοχλό της Περιφερειακής Οικονομίας.
Πράγματι, το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, παρά τις κερδοφόρες εταιρικές χρήσεις που εμφανίζει, δεν μπορεί να ανταγωνιστεί άλλα λιμάνια, της Αδριατικής κυρίως, με αποτέλεσμα να κατέχει ένα μικρό μερίδιο των συνολικών συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών στην Βαλκανική και στην Νοτιο – Ανατολική Ευρώπη. Επίσης το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραμένει ξεκομμένο από την εσωτερική τουριστική αγορά, καθώς εξυπηρετεί ελάχιστα δρομολόγια επιβατηγών πλοίων προς τα νησιά του Αιγαίου.
Αποτελεί εκτίμηση μας, ότι η συνολική οικονομική ωφέλεια της τοπικής επιχειρηματικής αγοράς, και ιδιαιτέρως των πολύ μικρών επιχειρήσεων, από την μέχρι τώρα λειτουργία του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, παραμένει πολύ μικρή και ασύμμετρη σε σχέση με τον ρόλο του ως ενδοαστικού λιμανιού.
Αποτελεί λοιπόν επιτακτική ανάγκη ο επαναπροσδιορισμός του ρόλου του Λιμανιού, ως φορέα που :
>> θα προσελκύει νέες παραγωγικές δραστηριότητες στην πόλη, ( η συσκευασία- ανασυσκευασία – μικροσυσκευασία εμπορευμάτων, θαλάσσιες Τουριστικές δραστηριότητες κ.λ.π)
>> θα στηρίξει τις υφιστάμενες δραστηριότητες (π.χ. μεταφορά και εκτελωνισμό εμπορευμάτων, logistics κ.λ.π.),

και όχι ως φορέα που θα αντλεί μερίδιο από την συνεχώς μειούμενη τοπική κατανάλωση (π.χ. εστίαση, ψυχαγωγία, κ.λ.π.).
Για την ενίσχυση του νέου αυτού αναπτυξιακού ρόλου του Λιμανιού θα χρειαστεί προφανώς η ολοκλήρωση έργων που παραμένουν στάσιμα εδώ και δεκαετίες, όπως:

•Η ολοκλήρωση της επέκτασης του 6ου προβλήτα,
•Η σύνδεση του Λιμανιού με τον Σιδηροδρομικό και Οδικό Δίκτυο, έτσι ώστε να μετατραπεί σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών.

Αλλά θα απαιτηθεί και η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του Λιμανιού, έτσι ώστε να μετατραπεί από μία ξεκομμένη από την τοπική αγορά νησίδα, σε έναν πόλο προσέλκυσης νέων παραγωγικών δραστηριοτήτων, ανοικτό στην τοπική επιχειρηματική κοινότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και στους νέους επιχειρηματίες.
Οι μικρές επιχειρήσεις της περιοχής αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της αναπτυξιακής διαδικασίας της οικονομίας της και είναι σε διαρκή διάδραση με το λιμάνι με πολλούς άμεσους και έμμεσους τρόπους, όπως το διεθνές και διαμετακομιστικό εμπόριο, καθώς και η τουριστική κίνηση μέσω του λιμανιού (πχ κρουαζιέρες). Την ίδια στιγμή οι μικρές επιχειρήσεις βάλλονται βάναυσα από την οικονομική κρίση, τα φορολογικά μέτρα και τις δυσανάλογες ασφαλιστικές εισφορές, τη χρηματοπιστωτική ασφυξία, τον αθέμιτο ανταγωνισμό (πχ παρεμπόριο, μαύρη εργασία, έλλειψη ελέγχων στην αγορά) και πολλά άλλα.
Σε αυτό το πλαίσιο και με μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα να μπορέσει επιτέλους να επιτευχθεί το κοινό όραμα όλων να καταστεί το λιμάνι διαμετακομιστικό κέντρο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Βαλκανική ενδοχώρα αλλά ταυτόχρονα να εξυπηρετεί όλο και ισχυρότερα και πιο ορθολογικά την εθνική και ειδικά την τοπική οικονομία (εισαγωγές – εξαγωγές – τουρισμός), είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τις μικρές επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων, τα εξής:

1.Το λιμάνι πρέπει να παρέχει υψηλής ποιότητας και διαφοροποιημένες υπηρεσίες (π.χ. συνδυασμένες μεταφορές, logistics), και σε ανταγωνιστικές τιμές, με σκοπό την απόκτηση μεγαλυτέρου μεριδίου από τις εμπορευματικές ροές της Βαλκανικής ενδοχώρας, με συνέπεια την αύξηση του συνολικού ύψους των τοπικών οικονομικών δραστηριοτήτων.

2.Η δεσπόζουσα συνεισφορά του λιμανιού στην τουριστική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής με
• Την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε σημαντικό προορισμό κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο,
• Τη σύνδεση με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και τις Σποράδες, αλλά και με άλλα σημεία της ευρύτερης περιοχής είτε ακτοπλοϊκά είτε με τη λειτουργία υδατοδρομίου στο λιμάνι.

3. Η αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων χώρων του ΟΛΘ, με σκοπό όμως την ανάπτυξη νέων παραγωγικών δραστηριοτήτων (π.χ. Δημιουργία Διαμετακομιστικού Κέντρου, Κέντρου Προώθησης της Επιχειρηματικότητας & της Καινοτομίας), οι οποίες θα προσφέρουν νέες θέσεις απασχόλησης και θα τονώσουν την τοπική επιχειρηματική δραστηριότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και στους νέους επιχειρηματίες.

4.Η αποτελεσματική καταπολέμηση του παρεμπορίου, της διακίνησης προϊόντων με αμφισβητούμενες προδιαγραφές και πιστοποιήσεις στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης του εμπορίου, και η κάλυψη του ελλείμματος ελέγχων στην αγορά.

Σε όλα τα παραπάνω θέματα –και όχι μόνο- είμαστε στη διάθεση της νέας διοίκησης και προτιθέμεθα να αναπτύξουμε και δικές μας πρωτοβουλίες για να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε παράλληλες ή και συνεργατικές δράσεις και προγράμματα (τόσο σε διμερές επίπεδο αλλά και με άλλους φορείς της πόλης) προς το αμοιβαίο όφελος της τοπικής οικονομίας και του λιμανιού/οργανισμού και τελικά της εθνικής οικονομίας.

Για την Διοίκηση της Ο.Β.Σ.Θ.

     Ο Πρόεδρος                                                                         Ο Γενικός Γραμματέας

Γιάννης Παπαργύρης                                                                  Γιάννης Καραπινίδης